статьи

Судова реформа

Судова реформа, перше читання

Статья. Судова реформа, перше читання

Розкажи мені наскільки незалежні суди в твоїй державі і я скажу, настільки вона демократична. Так можна перефразувати відому приказку. Без чесного правосуддя немає демократії. Після революції 2013-2014 років, новообрана українська влада пообіцяла всьому світові побудувати сильну демократичну державу. Відповідно, у перший рік правління взялася проводити судову реформу. Варто зазначити, що ні для кого не секрет, що до того українські суди вважалися вкрай корумпованими та такими, де простій людині вирішити щось практично неможливо.

До справи взялися науковці, громадські діячі, народні депутати та незалежні експерти країни. Вони об'єдналися в групу Реанімаційний пакет реформ та спільними зусиллями створили новий законопроект. Варто зазначити, що ця група збиралася ще у 2005-му і перші доробки законопроекту були розроблені ще тоді. Головною метою проекту судової реформи було — зробити суди всіх рівнів незалежними в першу чергу від тиску політиків та суддівського керівництва. До групи РПР увійшли  Сергій Головатий, Микола Козюбра, Роман Куйбіда, Микола Хавронюк. Очолила групу віце-спікер Верховної Ради Оксана Сироїд. Свій законопроект група РПР відправляла на експертизу навіть до Венеційської комісії і отримали достатньо схвальні відгуки.
 
Проте Адміністрація Президента не стала дослухатися до спеціалістів та громадськості. Одразу запропонувавши альтернативний проект закону. Прочитавши президенську версію, фахівці прийшли до висновку, що він ще більше узурпує уже існуюче українське правосуддя та наділяє Президента ще більшими повноваженнями, ніж були у попередників.
 
Якщо в Україні буде ухвалено варіант законопроекту від творців з Адміністрації Президента, голова держави отримає:
- збережуться всі старі повноваження у стосунках — Президент — судова система;
- Президент отримає право ліквідувати суди, регулюватиме питання дисциплінарної відповідальності суддів;
- голова держави регулюватиме питання призначення суддів, їхньої переатестації. Для цього збільшать кількість членів Вищої кваліфікаційної комісії, введуть кваліфікаційні класи;
- прийматиме присягу від суддів на вірність Президенту;
- Президент переводитиме своїм указом суддів, у тому числі до судів вищого рівня.

На думку фахівців, згідно нового судового законопроекту Президент отримає необмежену владу над суддями та власне судами. Суди стануть ще більш кишеньковими, ніж дотепер. Такий проект закону суперечить Конституції України, європейським та світовим нормам.

Один із співавторів проекту судової реформи з групи Реанімаційний пакет реформ Роман Куйбіда прокоментував альтернативний законопроект від Адміністрації Президента: «По-перше, ні Президент, ні Верховна рада за Конституцією не мають повноважень переводити суддів, вони лише наділяють їх статусом судді, призначаючи на суддівську посаду вперше та обираючи безстроково. Тому доцільнішим було б, якби переведенням суддів, як і визначенням суду, де вони мають працювати, займалися б не політичні органи, а органи суддівського самоврядування на підставі рішення кваліфікаційної комісії суддів. По-друге, глава держави не може ліквідовувати суди, оскільки Конституція України передбачає лише його право утворювати їх.»
 
Законопроект судової реформи від групи Реанімаційний пакет реформ пропонує:
- усунути Президента та Верховну Раду України від процесів переведення, підвищення суддів;
- законопроект робить участь Президента у процедурі присяги суддів необов'язковою;
- законопроект передбачає поступову ліквідацію системи господарських судів.
 
В законопроекті Адміністрації Президена акцент зроблений на запровадженні кваліфікаційних класів та проведенні кваліфікаційної атестації для суддів. Мовляв, так можна легко визначити, хто якої посади вартий. Тому згідно кваліфікації суддю можна підвищувати, понижувати на посаді чи звільняти. Однак, фахівці з групи Реанімаційний пакет реформ переконані, знаючи як в Україні проводяться подібні атестації, це призведе до звільнення “неслухняних” для влади суддів. Спеціалісти з групи Реанімаційний пакет реформ запевняють,  звільняти суддю варто лише за порушення присяги. Тоді зникає інструмент для маніпуляцій. Це й прописане чітко в їхньому законопроекті судової реформи.
 
Обидва законопроекти вже виносилися на голосування у парламенті 13 січня 2015-го року. За президентський законопроект судової реформи проголосувало 288 народних обранців. Проект Оксани Сироїд зібрав 246 депутатських голосів. На основі цього, було вирішено створити робочу групу у парламенті, яка підготує до другого читання один спільний узгоджений законопроект.


читайте также:
Статья. Люди року, 2018, Time, журналісти
Time назвав "людьми року" багато журналістів
Статья. Свобода слова, 2018
2018 рік став найнебезпечнішим для журналістів за останнє десятиліття
Статья. Західні ЗМІ, воєнний стан, Україна, 2018
Реакція західних ЗМІ на воєнний стан в Україні
Статья. Воєнний стан, 26 листопада 2018
В Україні запроваджено воєнний стан
Статья. Воєнний стан, РНБО, Порошенко
Президент Порошенко підтримав воєнний стан


Поделиться:  
Опубликовать ВКонтакте Опубликовать в Одноклассниках Опубликовать в Facebook Опубликовать в Twitter
Группы:  
Группа ВКонтакте Группа в Одноклассниках Канал на YouTube

категория: